KONST 2 PRESENTERAR

konstaktuellt

GRUNDAREN AV KONST 2 HAR ORDET

28.3.2018

Konst 2 lanserades under våren 2017 och blev snabbt en självklar plattform för konstnärer, konstköpare och konstintresserade. Inför vårt andra verksamhetsår passar vi på att blicka bakåt för att summera vad som varit men vi tittar även fram mot vad som komma skall genom en intervju med en av företagets grundare och tillika VD, Mikael Eskilsson. 

 

Hur startade egentligen Konst 2?
"Idén föddes i samband med att jag och några kolleger som arbetat länge med konst i Sverige gjorde en omfattande analys av branschen och dess behov. Hela samhället konsumerar allt mer online, såväl nyheter som produkter och konstbranschen är inget undantag. För att kunna bygga ett varumärke som konstnär och öka sina möjligheter till försäljning är en tidsenlig onlinenärvaro nödvändig för de flesta, oavsett om du har ett galleri eller annan aktör i ryggen. Vår mission är att ge konstnärerna som presenteras på Konst 2 en så attraktiv plattform för deras konstnärskap som möjligt, men det stannar inte där, det gäller att kunna driva trafik också. Du kan vara en duktig konstnär med en tjusig hemsida men om ingen hittar dig blir det svårt att få ruljangs på verksamheten och där gör vi stor skillnad för våra konstnärer genom att se till att de verkligen exponeras."

 

Säljs det mycket kost online?

"Absolut, globalt är det en miljardindustri, en stor del av marknaden är numera online och procentuellt stiger försäljningssiffrorna varje år. När vi utformade plattformen gjordes det i nära dialog med såväl erfarna konstsamlare som yngre köpare. De efterfrågade en användarvänlig sida där det var enkelt att få en överblick av konstnärerna och deras arbete. De framhöll även vikten av att lätt kunna komma i kontakt med konstnären. Det rörde sig om att de på ett smidigt sätt ville kunna ställa frågor eller få mer information om ett enskilt verk, transportmöjligheter eller eventuella beställningar."  

 

Hur skulle du sammanfatta det första året?
"Det har verkligen varit spännande! Många utmaningar har överkommits och vi har fått fantastisk respons. Jag blir fortfarande väldigt glad varje gång en konstnär nämner att de sålt via sidan eller en köpare hjälptes att hitta rätt. Hela vårt koncept bygger trots allt på att vi ska presentera konstnärer på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt online och att det i sin tur ska stärka deras varumärke och möjliggöra att deras konstnärskap ska nå ut till större målgrupper. Det har också varit intressant att se utvecklingen av vår blogg ”Konstaktuellt”. Inför lanseringen visste vi inte vilket genomslag den skulle få men den har verkligen varit en bidragande orsak till att vi har så mycket trafik på vår hemsida. "

 

Hur involverad är du själv i den dagliga driften?

"Vi är ett starkt team som arbetar runt Konst 2 med olika ansvarsområden. Jag lägger mig exempelvis inte i layouten eller marknadsföringen på sociala medier, det finns det andra som gör bättre. Däremot försöker jag att i så hög utsträckning som möjligt svara för kommunikationen mot våra konstnärer, vår verksamhet är onlinebaserad men det är viktigt att det finns en människa där bakom. Detsamma gäller när konstköpare vänder sig direkt till Konst 2 för att få vägledning och tips vid konstköp. På så sätt kan jag fånga upp olika synpunkter och skapa mig en bra uppfattning om relevanta prioriteringsområden."

 

Apropå det, kommer det bli några förändringar framöver?

"Absolut, vår intention är självklart att fortsätta utveckla konceptet. Redan i vår kommer vi rulla ut en funktion som gör det möjligt för våra konstnärer att highlighta sina utställningar via Konst 2. De kommer kunna presentera sina kommande och pågående utställningar på sin konstnärssida och vi kommer även lyfta fram dessa i våra marknadsföringskanaler. På så sätt kan vi även bidra med att sammanföra konstnärer, konstköpare och konstintresserade på lokal nivå."

 

Här kan du läsa mer om vad det innebär att bli presenterad av Konst 2

 

 

Dela på Facebook
Please reload

Please reload

Följ oss
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon