KONST 2 PRESENTERAR

konstaktuellt

KONST SOM FÖRETAGSPROFILERING

16.3.2018

Konst kan ses överallt i vårt samhälle, i hemmet, på gallerier och museum, som utsmyckning av offentliga platser och verksamheter. När det kommer till hemmet spelar självklart personliga preferenser en stor roll men hur tänker företagen när de ska inreda verksamheten för att framstå attraktiva?  


Företag satsar enorma summor för att profilera sitt varumärke eller sin produkt och den miljön besökaren eller kunden möts i spelar självklart en stor roll i upplevelsen av verksamheten. Ofta återspeglar inredningen en känsla eller vision som företaget vill förmedla. Det kan röra sig om tematisk färgsättning, möblemang eller konstnärlig utsmyckning.

 

Vanligtvis finns inte spetskompetens inom inredning i företaget och extern hjälp plockas ofta in vid nyetablering eller större förändringar av verksamhetens lokaler. Det mest naturliga valet är att lägga uppdraget på en inredningsfirma som har förståelse för såväl samspelet mellan inredning och varumärke som vilka trender som råder, utförandet och möjligheterna som finns tillgängliga för att göra ytorna så attraktiva och ändamålsenliga som möjligt.

 

Vi tog en pratstund med Helena Björkqvist, utbildad i Florens vid Accademia Cappiello of Art and Design. Hon är verksam inredningsdesigner och konstnär sedan 20 år tillbaka och har inrett allt från White Guide krogar i Helsingborg till paradvåningar på Östermalm i Stockholm.

 

Upplever du att företag är medvetna om konstens betydelse?
"Det är väldigt varierande mellan olika företag. En del har det men många har till exempel inte med utsmyckning av väggarna i sin inredningsbudget. Ett rum kan förändras mycket beroende på vad man sätter på väggarna. En del företag har konstföreningar och lutar sim mot att de sköter den biten, men ofta har de begränsat handlingsutrymme för inköp av konst."

 

Vilken frihet har du som inredningsdesigner att påverka vilken konst som syns på ett företag?

"Relativt stor. Speciellt om ett företag har helrenoverat sina lokaler så passar ofta inte de tavlor eller saker de har haft tidigare. Då lyssnar de ofta på mig och mina förslag på vad som skulle passa. Jag har gjort en hel del inredningsuppdrag där jag sedan målat tavlor för att de ska passa in i helheten. Ibland lånar jag även ut tavlor till företag när jag inte har någon pågående utställning."  

 

Är det några trender som sticker ut just nu?
"Originalkonst har fått högre relevans. Fler och fler vill ha ”riktiga” tavlor och inte posters eller massproducerade tavlor."

 

Hur uppstod ditt egna intresse för konst och inredning?

"Jag har alltid ritat och målat mycket. Jag började möblera om på mitt rum tidigt och min familj var alltid förvånade över hur många sätt jag lyckades möblera om mitt rum på. När jag provat alla varianter övertalade jag min bror att byta rum med mig."

 

Vad skulle vara ett drömprojekt för dig?

"Det skulle vara roligt att inreda en häftig restaurang och sedan få måla tavlor dit. Extra spännande hade det varit om det var t.ex. i New York."

 

 

Dela på Facebook
Please reload

Please reload

Följ oss
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon