KONST 2 PRESENTERAR

konstaktuellt

Facebook ändrar spelreglerna

19.1.2018

Det är många användare världen över som de senaste åren varit kritiska mot Facebooks ”företagsvänliga” algoritm som leder till att nyhetsflöden präglas av kampanjer för produkter och tjänster från stora företag och varumärken.


Personlig och social interaktion har nedprioriterats till förmån mot högkvalitativa inlägg skapade av marknadsföringsstrateger och copywriters. Precis som mycket annat på sociala medier har detta varit på gott och ont. Mindre företag och enskilda personer har med små medel kunnat nå nya målgrupper och som mottagare kanske du fått upp ögonen för något spännande event du aldrig hade hört talas om annars.

 

Dessa förutsättningar har även spelat roll för konstbranschen där vissa aktörer som varit duktiga på att marknadsföra sig på Facebook, i huvudsak genom sponsrade inlägg, nått stor spridning och kunnat attrahera en ny publik och potentiella köpare.

 

Men nu kommer spelreglerna att förändras. Den 12 januari gick grundaren till Facebook, Mark Zuckerberg, ut med ett inlägg som ger en god fingervisning om algoritmens nya prioriteringar: “Recently we've gotten feedback from our community that public content -- posts from businesses, brands and media -- is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other. (...) The first changes you'll see will be in News Feed, where you can expect to see more from your friends, family and groups. (...) As we roll this out, you'll see less public content like posts from businesses, brands, and media.”

 

Spelreglernas förändring innebär alltså att personligt innehåll kommer främjas före mindre relevanta reklambudskap. Vi vill passa på att komma med några konkreta tips som såväl konstnären som konstköparen kan använda sig av för att fortsätta sprida och ta del av konst genom Facebook.

 

Var personlig

Bildkonstnärer låter ofta konstverk tala för sig själva och att dela med sig av nya verk på Facebook kommer självklart fortsatt att vara relevant. För att algoritmen ska uppleva inlägget som värdefullt och därmed ge en större räckvidd kan det dock vara på sin plats att komplettera bilden med en personlig text som ytterligare värde till inlägget.

 

Var social

Facebooks algoritm prioriterar redan inlägg med mycket interaktion och så kommer det fortsätta vara. När den nya satsningen på sociala relationer får genomslag kommer det bli ännu viktigare. För att skapa interaktion och ge mottagaren an anledning att ge likes, kommentarer och delningar kan det exempelvis vara fördelaktigt att ställa en fråga eller på annat sätt uppmuntra till diskussion kring inlägget.

 

Undvik Quick fix

Det kan vara svårt att låta bli att försöka få personer att interagera med ett inlägg genom att skriva ”kommentera om du gillar” eller ”dela gärna”. Nu har Facebook dock blivit så pass sofistikerat att algoritmen känner igen denna typen av ”engagemnt bait” och istället nedprioriterar sådana inlägg och stryper dess räckvidd.

 

Vi uppmuntrar självfallet er alla till att försätta dela med er av konstnärskapet online, men glöm inte bort att vara personliga och lyfta fram era egna tankar och idéer ibland, det kan såväl ge en bättre spridningseffekt som ett starkare varumärke.

 

 

Dela på Facebook
Please reload

Please reload

Följ oss
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon