KONST 2 PRESENTERAR

konstaktuellt

KONSTBRANSCHEN FÖRÄNDRAS

5.10.2017

Flera stora internationella aktörer som årligen gör analyser och släpper rapporter om konstbranschen (TEFAF Art Market Report, Art Basel & UBS och Hiscox) pekade ut 2016 som ”a year of change” för konstvärlden. 


Slutsatserna som kan dras är relevanta för såväl den enskilda konstnären, gallerier, konstköpare och andra aktörer inom branschen. Den globala konstmarknaden avstannade en aning under 2016 och sjönk med 11%, trots detta fortsatte online försäljningen att öka och steg med 15 % (Basel & UBS).

 

Internet ses nu som det näst viktigaste verktyget för att nå nya potentiella köpare för konsthandlare, konstmässor ligger fortfarande framför (TEFAF Online). Även konstsamlare blir ständigt mer aktiva online, konsthandlare och gallerister menar på att de gjorde 56% av sin försäljning online till nya samlare de aldrig hade träffat personligen under 2016 (Basel & UBS). Precis som online försäljningen ökade populariteten för digitala konstplattformar det senaste året. TEFAF noterade att e-handel hjälper såväl auktionshus som konsthandlare och konstnärer att expandera utanför sina traditionella utgångspunkter och nå nya köpare och samlare, en tendens som ser ut att accelerera (TEFAF Online).

 

Ett tecken på att online försäljningen lär fortsätta öka är generationsskiftet hos konstköparna. En yngre, köpstark generation, växer fram och de är uppvuxna i en digital värld. En nyligen genomförd studie visade att en majoritet av amerikaner mellan 25-34 år var komfortabla med att köpa konst online (TEFAF). När konsthandlare själva tillfrågas framhåller de samma sak. Vid ranking av marknadspotentialen inom de viktigaste säljkanalerna för konst framhåller de online plattformen som den kanal som kommer öka mest i framtiden tillsammans med den egna hemsidan.

 

När konstnären ska välja sina digitala kanaler och vilken plattform denna vill synas på kan det vara relevant att ta hänsyn till aktörens förmåga att presentera konstverken på ett stilfullt och tilltalande sätt, att ha kunskap och kapacitet inom marknadsföring för att nå potentiella kunder och ett seriöst varumärke för att kunden ska känna sig bekväm och trygg med att interagera med plattformen. Alla dessa områden är självfallet högt prioriterade av Konst 2.

Dela på Facebook
Please reload

Please reload

Följ oss
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon