KONST 2 PRESENTERAR

konstaktuellt

INSTAGRAM OCH KONSTEN

21.9.2017

Att konstbranschen följer med den globala digitaliseringstrenden är inte en slump. Begreppet visuell kommunikation är tongivande när såväl stora som små företag sätter agendan för sina marknadsföringskampanjer.  


Ett fem sekunder långt filmklipp kan ha större inflytande än en avhandling på 35 000 ord i strömmen av kommunikation. Att kommunicera med bildspråk är just vad många konstnärer gör och därför har sociala medier och internet kunnat öppna upp dörren på vid gavel för de som kan hantera dessa kommunikationskanaler. Framförallt instagram har blivit ett högst relevant redskap för såväl konstnären som konstköparen.

 

Enligt den årliga rapporten om konstbranschen från Hiscox, var 2016 året då detta forum passerade självaste facebook som “the preferred social media channel for the art world”. Hur används då instagram av konstnärer och konstköpare världen över och vilka fördelar kan dras därifrån? Konstnären får möjlighet att presentera sig själv, sitt konstnärskap och sina färdiga verk på ett oerhört komprimerat sätt vilket gör att konstköparen snabbt kan skapa sig en god uppfattning om konsten.

 

Genom en enkel fingerrörelse kan spekulanten få inblick i såväl skapandeprocessen som hur ett färdigt verk skulle kunna se ut på väggen. Hur, var och när konstnären publicerar i sociala medier börjar bli allt viktigare för hur deras varumärke uppfattas. Ett intressant exempel är den New York-baserade konstnären AM DeBrincat, med nästan 100 000 följare, som trots sin unga ålder har fått ett stort internationellt genomslag. Hennes flöde präglas av bilder från skapandeprocesser, länkar till övriga publikationer, inspiration från vardagen och färdiga verk. Hon är noga med bildkvaliteten i sina inlägg och varvar med videoklipp och lägger strategiskt ut inlägg vid den tidpunkt som ger störst gehör.

 

Hur hittar då den konstintresserade spekulanten ”rätt” konstnär i bruset som uppstår av den stora mängd publikationer som görs varje dag på sociala medier? Ett bra verktyg har visat sig vara hashtags. Hashtags är Instagrams kategoriseringsfunktion för innehåll och varje inlägg kan innehålla upp mot 30 hashtags. Letar du exempelvis efter en porträttmålning kan du genom sökningen #porträtt få tillgång till massa publikationer i denna genre att botanisera i, när du fastnar för en specifik publicering är det enkelt att klicka sig in på den specifika konstnärens profil och vips har en potentiell kontaktyta uppstått. Är du intresserad av skapandeprocesser kan exempelvis hashtags som #wip (work in progress) vara intressanta att följa.

 

I den ständigt utvecklande världen för sociala medier förblir Instagram den obligatoriska konstvärldsappen - en nyckelplattform för att utveckla följares engagemang och stärka konstnärens räckvidd.

Dela på Facebook
Please reload

Please reload

Följ oss
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black YouTube Icon