Är det någon som köper konst online, eller är branschen så fast i sina gamla strukturer att konsumtionsmönstret inte förändras trots all digital utveckling?  

Traditionella metoder för konstförsäljning som auktioner såg en minskad omsättning förra året. Men det innebär inte att alla delar inom konstbranschen såg en nedgång. Det finns en marknad som ökar år efter år.

Studier från Hiscox, världens ledande försäkringsbolag för konstsamlare, visar att försäljningen av konst online fortsätter öka kraftigt varje år, och att den gjorde så även förra året trots en generell nedgång i branschen. Prognosen för 2016 var att onlineförsäljningen skulle minska sin ökning sett till tidigare år. Men istället fortsatte marknaden växa lika mycket som året innan och nu beräknar man att 2017 ska se samma tillväxt. Även därefter förväntas fortsatt ökning och till år 2020 beräknas konstförsäljning online omsätta 10 miljarder dollar globalt.

Här är de mest talande siffrorna från studien:

 

  • Försäljning av konst online ökade med 24 % under 2016.

  • 92 % av de som köpte konst online förra året förväntar sig att köpa lika mycket eller mer nästa år.

  • 7 av 10 konstverk som säljs digitalt kostar mellan 1 000kr och 50 000kr.

  • Var femte förstagångsköpare gjorde sitt inköp på nätet.

 

Vad är det då som avgör om köpare kan tänka sig att slå till online eller inte?

Det viktigaste för köparna är att känna sig trygga i att konsten är av samma kvalité som den konst de kan köpa offline. Vidare är det viktigt att konstnären och konstverken är lätta att hitta online, samt att plattformen/galleriet som inköpet gått via har ett seriöst och gott rykte.

Det som kan stå i vägen för en försäljning på nätet är en oro över att konstverket ska se annorlunda ut på riktigt än på skärmen. Potentiella köpare oroas också över att inte kunna inspektera objektets fysiska skick och att inte få tillräcklig information om konstverkets och dess kvalitet.

Siffrorna talar ett tydligt språk, konstbranschen blir allt mer digitaliserad och det finns enorma möjligheter för konstnärer och konstköpare att hitta varandra online. Genom snygga profiler och ett aktivt användande av sociala medier kan konstnärer övertyga köparna om att investera i just dem.

Please reload

5 TIPS
2017.05.22
KONSTKÖP ONLINE
2017.04.10
Visa mer