5 TIPS TILL KONSTNÄREN
2017.05.22
KONSTKÖP ONLINE
2017.05.10
Visa mer

Internet erbjuder den traditionella konstmarknaden stor potential för tillväxt och förändring. För närvarande står onlineförsäljning för en tiondel av den totala konstmarknaden. Den totala försäljningssumman beräknas ha uppgått till 4.9 miljarder under 2016 visar en rykande färsk rapport från Art Basel.

 

De senaste fem åren har miljontals dollar investerats i onlineförsäljningsplattformar för konst. 2013 tog sajten Artspace emot 8.5 miljoner dollar i investeringar medan Paddle8 mottog 6 miljoner dollar - bland investerarna fanns bl.a. konstnären Damien Hirst och Jay Jopling, galleristen bakom White Cube gallerikedjan - och i samband med detta lanserades Amazon Art.

 

En förändring i hur konst säljs har historiskt spelat en viktig roll i utvecklingen av konstmarknaden. Salonger hjälpte till att expandera konstmarknaden in i 1800-talet, kommersiella gallerier fortsatte denna trend under 1900-talet och nu har internet potential att utöka konstmarknaden ytterligare under 2000-talet.

 

Med en växande konstmarknad ser vi inte bara förändringar i hur konst säljs, utan också i vilken sorts konst som säljs, varför den köps och av vem. Onlineförsäljningsplattformar bidrar med några mycket spännande svar på dessa frågor. Onlineplattformar som ger allmänheten chansen att bestämma över vilken konst som syns är ett exempel på en sådan förändring, en mycket positiv förändring: för allmänheten, som blir av med sina fördomar om konst; för konstnärer, som får lika villkor; och kulturen, som blir betydligt mer representativ för hela samhället och inte enbart för de få upplysta.

 

Internet ger en stor möjlighet för nya konstnärer och köpare att komma in på marknaden och forma dess utveckling. Sociala medier, konstförsäljningsplattformar och enskilda webbplatser erbjuder alla något annorlunda. Här listar vi 5 tips för att hjälpa konstnärer i den nya och snabbt växande onlinekonstmarknaden.

 

Blanda inte ihop nätverksplattformar med försäljningsplattformar

Onlineförsäljningsplattformar är utformade för att generera nyförsäljning från nya kunder, medan den enskilda konstnärens hemsida och sociala medieplattformar är viktiga verktyg för att nätverka, designade för att hantera befintliga kunder och fans. Sociala medier anses sällan vara en plats för inköp av konst och konstnärers individuella hemsidor blir gradvis mer och mer obemärkta på webben. Däremot är det mycket viktigt för dig som konstnär att vara aktiv i både onlineförsäljning samt dina nätverksplattformar, för att knyta starkare kontakt med dina kunder och fans som sedan kan leda till framtida försäljningar.

 

Håll samma kvalitet online som offline

Underminera aldrig etablerade galleriers konstpriser online och använd inte internet för att sälja vidare sämre arbete. Onlineaktiviteter är inte ett alternativt säljverktyg utan ytterligare ett säljverktyg för att komplettera och stödja konstförsäljningen offline.


Var proaktiv och sprid dina möjligheter

Gå med i en mängd olika onlineförsäljningsplattformar. De erbjuder bekvämlighet och valmöjlighet för konstköpare, men precis som konstmässor skiljer de sig åt och alla fungerar lite annorlunda och tilltalar därför olika konstköpare av olika skäl.

 

Onlineförsäljning kommer aldrig att ersätta face-to-face försäljning

Enligt en rapport från ArtTactic och Hiscox, “The Online Art Trade 2016”, säger 79% av de som väljer att inte köpa konst på nätet att anledningen till detta är för att de inte har en möjlighet att inspektera konstverket innan köpet. Fortsätt därför att ställa ut din konst på så många offline utrymmen som möjligt, från gallerier till din ateljé!
 

Håll information detaljerad och aktuell

Det finns inga butiksbiträden på nätet för att svara på köpares frågor. Köpare måste därför förlita sig på aktuell och korrekt information från konstnären. I ArtTactic och Hiscox rapport sade 92% av konstköpare att kvaliteten på konstverksbilder och information om konstverket på webbplatsen var de viktigaste faktorerna när man köper konst på nätet.  

Det som krävs för at följa med i utvecklingen och göra bra ifrån sig online är alltså inte svårare än:

  •  Nätverka genom de sidor som är bäst för det, visa upp dig genom de sidor som är bäst för det och sälj genom de sidor som är bäst för det.

  •  Tumma aldrig på kvaliteten.

  •  Var på så många ställen som möjligt.

  •  Fastna inte i skärmen så du glömmer allt annat.

  •  Se alltid till att köpare kan lita på den information de får.

Please reload